Bör man skänka pengar?
De protestantiska kyrkorna jobbar aktivt med att samla in pengar till dem som har drabbats av natur katastrofer. Sedan några år tillbaka så har man ett samarbete med Action by Churches Together.(https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=352278&ptid=0)
Men om man inte har pengar så går det bra att visa sin med känsla genom att be till gud för de drabbade. Man blir aldrig tvingad att skänka pengar och Gud kommer inte komma överge dig för att du inte skänker. Men man ska hjälpa andra i nöd i så god utsträckning som man kan. Vi är trots allt på denna jord tillsammans. Men Luthers lära grundar på att tro är viktigare än handling. Därför räcker det gott med att be till gud.
BE
Gud, du som är tröstens och hoppets Gud,
nu ber vi till dig:
var hos dem som sörjer
var hos dem som saknar hus och hem
var hos dem som förlorat allt och inte orkar hoppas
tack för att du mitt i kaos sänder välgörare
tack för deras arbete för liv och framtid
tack för att du ger dem kraft att verka
för vår solidaritet
för vår vilja att lyfta blicken mot världen
för vår inblick i varje människa som behöver vårt stöd.
Om allt detta ber vi till dig, du som är tröstens och hoppets Gud.
Amen.
Är Gud ond?
Det så kallade teodicéproblemet har man grubblat på sedan i varje fall 1200-talet, då Tomas av Aquino redogjorde för vad som senare kallats de klassiska gudsbevisen och även förde en diskussion om ondskans problem. Teodicéproblemet handlar om hur ondskan kan existera om det finns en allsmäktig Gud som är god och kärleksfull.
I frågan kopplar vi teodicéproblemet till Jesu gärning på jorden, inte i första hand till frågan om Gud.
Vi tror att Jesus genom sin död på korset tog konsekvenserna av ondskan på sig. Guds rättmätiga vrede mot onskan, Guds straff, slungande, inte mot människan, utan mot Guds egen son. Det brukar man kalla för den objektiva försoningsläran. Det innebär att ondskans ontologiska konsekvenser är borta, men inte att ondskan försvann.
Just nu lever vi i ett mellantillstånd, redan nu är vi förvissade om Jesu seger över synd och ondska, men ännu har vi inte sett det förverkligat i sin fulla kraft. Romarbrevet i Nya testamentet brottas med spänningen mellan redan nu och ännu inte. (http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=183161)
Om Gud är god, varför tillåter Gud det onda sker?
Svaret på den frågan har många kristna och andra troende brottats med under tidens gång och många har försäkt att ge olika svar. Ett av svaren handlar om att Gud visserligen är allsmäktig och god, men Gud orsakar inte allt som sker. Redan i tidens begynnelse, och i Bibelns första böcker, fanns det mörka eller onda vid sidan av Gud och Gud kämpade mot det onda. Det vi vet är att det onda finns och att vår uppgift är att kämpa mot det onda och stå på det godas sida.
Frågan om grundorsaken till ondskan kan vi nog aldrig lösa, men det vi kan läsa ut av Bibeln är att Gud inte vill det onda, utan Gud kämpar mot det. Allt ont kan vi inte rå på, ont och gott är en del av livet, men det goda vi kan göra gör ändå skillnad. Någon har sagt att det stora problemet inte är det ondas ondska, utan de goda människornas tystnad. Därför tänker jag att vår uppgift är att göra så gott vi kan och skapa mening åt livet i det som är nära, älska och ta hand om barn och varandra, samtidigt som vi ska protestera mot ondskan när den visar sin nära och långt borta.
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=176736
Att de protestantiska prästerna inte har något svar på denna fråga framgår rätt bra. För här är två präster som säger olika saker. Den första säger att man inte riktigt vet vad som gör det onda, medan den andre säger att gud inte rår på allt ont. Ska det finnas något som är starkare än gud? Han som är allmäktig ska vara besegrad av något annat verkar inte troligt.
Bråk mellan brödrar?
Här hittar jag inget svar. Men om man ser till bibeln och kollar i första moseboken på kapitel 4. Där kan vi läsa om Kain och Abel som är Eva och Adams barn. De båda offrad gåvor till gud, men Gud tyckte bättre om Abels gåva. Kain blev svartis och dödade sin bror. Gud förbannar Kain och gör så att hans jord inte blir bördig. Kain tycker att straffet är för hård och vem som helst kan döda honom nu när han inte har något hem. Då säger Gud till Kain att den som dödar honom ska bli straffad 7gånger så hårt.
Så Även om gud säger att man inte ska döda eller bråka med sin familj så vänder han en aldrig ryggen. Även om han försöker lära oss en läxa så lämnar han aldrig oss.
Ett av de 10 bud ord säger även att man ska respektera sin mor och far. Bråkar man med sin bror så respekterar man inte sina föräldrars åkomma.
Sedan ska man försonas och man ska förlåt varandra för ens synder. Därför ska man inte bråka med varandra.
Christoffer Bengtsson smbf3
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar